Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
В порядку Інформування Буринський районний суд Сумської області повідомляє наступне.
Відповідно до ч. 9 ст. 108 Закону України «Про вибори народних депутатів України» №4061 -VI від 17.11.2011 року, рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно з пунктом 5 частини 1 статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій встановлені статтею 172 КАС України. Зокрема частиною 3 цієї статті визначено, що рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Вищого адміністративного суду України, частиною 4 статті передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, а також членів цих комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії. Інші рішення оскаржуються до місцевого загального суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, при цьому позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії членів цих комісій, що мали місце до дня голосування мають бути подані не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування.
Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Статтею 173 КАС України окремо визначено особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців. Право звернутися до суду з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах. Такі адміністративні позови розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії. Позовна заява про уточнення списку виборців подається до суду без сплати судового збору. Постанови адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
Відповідно до ч. 7 от. 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» виборчий процес завершується через п'ятнадцять днів після офіційного оприлюднення Центральною виборчою комісією результатів виборів депутатів.
З метою належної організації роботи суду під час виборчого процесу в Буринському районному суді Сумської області наказами голови суду та керівника апарату суду складено графіки чергування суддів та працівників апарату суду, який розміщений на офіційному веб-сайті суду та на інформаційних стендах в приміщенні суду.
Статті 172-174 КАС України передбачають, що до компетенції Буринського районного суду Сумської області, як адміністративного суду в спорах щодо виборчого процесу, віднесений наступний перелік справ:
І. Про уточнення списків виборців. Позовну заяву про уточнення списку виборців може бути подано не пізніше як за два дні до дня голосування (ч. 3 ст. 173 КАС України). Позовні заяви зазначеної категорії подаються до адміністративного суду без сплати судового збору (ч. 3 ст. 173 КАС України).
ІІ. Щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій. Ці позовні заяви мають наступні строки звернення до суду:
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч. 6 ст. 172 КАС України).
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування (ч. 7 ст 172 КАС України).
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч. 8 ст.172 КАС України).
Відповідно до частини 9 статті 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.
ІІІ. Щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори. Позовні заяви щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори можуть бути подані: у п'ятиденний строк з дня вчинення дії або допущення бездіяльності, а щодо дій чи бездіяльності, які мали місце до дня голосування - у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування (ч. 4 ст. 174 КАС України).
Позовна заява (скарга) подається до суду в письмовій формі і повинна відповідати вимогам статті 106 КАС України та статті 95 Закону України "Про вибори Президента України".
Відповідно до частини 5 статті 177 КАС України, судові рішення за наслідками розгляду справ, в спорах щодо виборчого процесу, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення, а судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Крім того, слід звернути увагу, що відповідно до статей 19, 20 Закону України "Про Державний реєстр виборців":
- особа, яка набула права голосу, або особа, яка має право голосу, однак виявила, що вона не включена до Реєстру, може за власною ініціативою звернутися до органу ведення Реєстру за місцем свого проживання на території України щодо свого включення до Реєстру.
- кожен виборець у разі зміни його персональних даних може особисто звернутися до органу ведення Реєстру відповідно до своєї виборчої адреси із заявою про внесення змін до його персональних даних у Реєстрі.